CBK om Åbenhedsloven

 

1. Forankre ansvarlighed

Forankring af ansvarlighed handler om at have relevante retningslinjer på plads samt effektive styringssystemer til implementering og opfølgning af disse. For CBK betyder dette, at de har en bæredygtighedsstrategi, og at de er tydelige over for deres samarbejdspartnere, både kunder og leverandører, om deres fælles ansvar for at sikre grundlæggende menneskerettigheder og anstændige arbejdsforhold.

 

CBK har klare retningslinjer for deres leverandører og interne processer, som de forventer bliver efterlevet.

 

2. Kortlægning af CBK's påvirkning

Kortlægning handler om at identificere risiko for negativ påvirkning internt i deres virksomhed og i deres leverandørkæde. CBK arbejder løbende med risikokortlægninger og bruger risikokortlægningsværktøjer som en del af deres styringssystem i dette arbejde.

 

Som distributør arbejder de i en branche, hvor der er en delvis høj risiko for uanstændige arbejdsforhold. Dette indebærer, at de er nødt til at prioritere opfølgning af deres interne rutiner, god oplæring og opfølgning af deres ledere med personaleansvar samt godt samarbejde med deres forretningsforbindelser, kunder og leverandører.

 

Det, at de arbejder risikobaseret, betyder, at de prioriterer at undersøge områder med størst risiko, og hvor de som virksomhed har størst påvirkningsmulighed. Når de laver risikovurderinger, ser de blandt andet efter risiko relateret til retten til liv, retten til sundhed, retten til sikkerhed (HMS), retten til frihed og fravær af tvang (tvangsarbejde), retten til barndom (børnearbejde), retten til fri bevægelighed, retten til ligestilling, retten til arbejde og sikkerhed for livsophold.

 

3. Stoppe, forebygge og reducere negativ påvirkning

De arbejder struktureret for at sikre ansvarlighed og social bæredygtighed i deres virksomhed og mod deres leverandørkæde.

 

Sundhed, miljø og sikkerhed er helt centralt i CBK’s virksomhed. For at varetage sundhed og sikkerhed for deres medarbejdere tilbyder de blandt andet top sundhedsforsikring gennem Gjensidige med behandlingsforsikring inkluderet. Årligt udføres brandøvelser på alle deres lokationer, og ved nyansættelse går man gennem en onboarding-proces, som blandt andet indebærer at vise de ansatte nødudgange, brandslukningsapparater, opstillingspladser ved brand mv.

 

Opfølgning og kontrol gennem året er forankret i en handlingsplan, som blandt andet indeholder sikkerhedsrunder, HMS-kvartalstemaer, medarbejderundersøgelser og udviklingssamtaler.

 

CBK's ansatte er omfattet af dansk lov samt overenskomstvilkår. Alle ansatte i CBK har skriftlige ansættelsesaftaler, organisationsfrihed, adgang til virksomhedssundhedstjeneste, pensionsordning, frugt på arbejdet, adgang til træningstilbud og meget mere.

 

Alle nye leverandører skal acceptere og efterleve deres etiske retningslinjer for leverandører (Code of Conduct for suppliers), hvor blandt andet arbejdsforhold, menneskerettigheder, løn, tvangsarbejde, børnearbejde og korruption er omfattet.

 

I henhold til CBK's indkøbsproces bliver leverandører præ-kvalificeret, før aftale indgås. Prækvalificeringen sker i forhold til risikokortlægningen for den aktuelle leverandør eller produktet, som skal leveres. Proceduren omfatter indkøb af varer og tjenester fra leverandører, hvor deres årlige indkøb overstiger 50.000 kr., og alle leverandører, der har direkte påvirkning på kvaliteten af deres varer/tjenester (eksempelvis logistikydelser) og som er relevante for deres betydelige miljøaspekter. Nye leverandører bedes svare på deres undersøgelse, før samarbejde vurderes, og allerede godkendte leverandører vurderes mindst en gang hvert tredje år.

 

De har for nylig investeret i en åbenhedslov-modul gennem House of Control, som skal bidrage til, at de på en meget mere effektiv måde kan indhente dokumentation på kvalitets- og miljøarbejdet hos leverandører/produsenter.

 

Alle producenter/leverandører af CBK bedes underskrive Code of Conduct og The ten Principles of the United Nations Global Compact samt fremvise Declaration of Conformity på produkterne. De har procedure og proceskort, der beskriver trinene, man skal igennem, før man foretager indkøb.

 

I CBK er der oprettet et afvishåndteringssystem, som de opfordrer alle i virksomheden til at bruge, hvis nogen bliver bekendt med kritisable forhold, arbejdsforhold, det sociale på arbejdspladsen, kundesynspunkter/klager, ulykker eller andre hændelser. Afvigelserne gennemgås i månedlige ISO-møder med ledergruppen.

 

4. Opfølgning

CBK gennemfører regelmæssige evalueringer og revisioner af deres risikovurderinger, tiltag og planer for at sikre efterlevelse af deres forpligtelser. Dette gør de gennem interne revisioner med Samcert, eksterne revisioner med RISE, samt månedlige ISO-møder med ledergruppen.

 

5. Kommunikation

CBK skal være åben om de vurderinger, der bliver foretaget, og sørge for en konstruktiv dialog med alle deres interessenter, hvad enten det er kunder, leverandører, ejere, ansatte mv.

 

CBK udgiver årligt en bæredygtighedsrapport, hvor der redegøres grundigt for deres arbejde. Klik her for at læse deres ESG-rapport for 2023.

 

Læs mere om, hvordan de varetager deres samfundsansvar her.